Фотовиставка архітектора Петера Сарваша. «SKÁNE» – читається «СКОУНЕ». Це та частина території сучасної Швеції (південь), яка була відібрана від датчан ще 200 років тому, після чого шведи перестали воювати і живуть в мирі та злагоді з собою, сусідами та природнім середовищем, яке оточує їх. Післяльодовиковий хвилястий ландшафт SKÁNE плавно переходить в море, засіяне островами, на трав’янистому березі якого пасуться корови. Сонце тут завжди світить з боку моря: до обіду – з Балтійського, після обіду – з Північного. Кожен день падає дощ, іноді по декілька разів, але люди на це не зважають. SKÁNE – це найбільш густонаселена (відповідно й урбанізована) частина країни, яка більш органічно прив’язана до материкової Європи, особливо Данії, ніж до своїх центральних та північних територій. Цей зв'язок особливо посилився (а на самому ділі відновився) після спорудження 17-кілометрового мосту, який об’єднує материк зі Скандінавією. MALMŐ – столиця SKÁNE – друге по величині місто Швеції з населенням всього 250 тис. чоловік (як м. Рівне). Серед значних міст SKÁNE слід ще згадати HELLSINBORG, розташований через протоку на видимій відстані від датського HELLSINDORF-а з замком Гамлета, LUND з найбільшим університетом Північної Європи та KARLSKRONA – морську воєнну базу збройних сил Швеції (як Севастополь у нас), яке ще донедавна було закритим, а зараз переживає розквіт, дякуючи поступовій і вдалій конверсії воєнної промисловості. Територія SKÁNE адміністративно поділена на так звані комуни – це агломерації навколо певних центрів притяжіння. Управлінням господарства тут ніхто не займається, але є координаційні служби, які займаються прогнозуванням та стимулюванням економічних та культурних процесів задля процвітання краю разом з його мешканцями. Програми складаються на 20-25 років і політичні баталії ніяк не відображаються на їх втіленні в життя. «Страшно» розвинута система громадського транспорту, об’єднана в одну спільну з датською. Поїзди їздять в любому напрямку кожні 20 хвилин (як трамваї, правда, набагато швидше). Але найпоширеніший вид транспорту – велосипед, особливо в середніх та малих містах. Автомобілями шведи доїжджають хіба що до своїх рекреаційних будиночків в лісах або на березі моря чи озера, де обов’язково після приїзду піднімається синьо-жовтий (або червоно-білий) прапор на мачту, встановлену по центру маєтку – символ присутності. Для архітектора SKÁNE – це знахідка. Це те, до чого ми маємо прагнути постійно, але ніколи не досягнемо. Це – радість за те суспільство, яке могло створити собі абсолютно комфортне штучне середовище, при цьому не руйнуючи природне, не руйнуючи свою історію. Це – твір, який написаний на зрозумілій сучасній мові – лаконічний, вишуканий, без суржиків та абракадабри. Тут все чисто (в прямому і переносному змісті), гарно і добре. Тут є все, що необхідно людині, але і не більше. Тут домінує почуття міри. Тут відчуваєш себе людиною. P.S.: Ця експозиція не є претензією на професійну фотовиставку. Доступними мені методами я спробував передати свої особисті враження від побаченого.
|